Aromaterapi for begyndere

Jeg havde hørt lidt om aromaterapi og æteriske olier, at det kan hjælpe med at finde ro i fx angstfyldte situationer (eller bare generelt). Selvom jeg ikke længere er syg af angst, så søger jeg altid ting, som kan give mig ro indeni. Det er også derfor, jeg er blevet så glad for yoga! Du læste måske om de ‘3 vigtige ting, yoga har lært mig‘? Jeg vil anbefale, at du læser det, inden du går videre her, for der skriver jeg lidt om vejrtrækning.. Det er mere relevant end det lyder, trust me..

Tak til Naturlig Olie for de skønne produkter!

Hvad er aromaterapi?

Aromaterapi er en metode, hvor man stimulerer både krop og sind med rene æteriske olier. Det har eksisteret i århundrede, og derfor har jeg underligt nok mere tiltro til det end så meget andet. Jeg kan godt lide idéen om at hjælpe kroppen på naturlige måder. Aromaterapi benyttes fx til massage, aromalamper, aromabad eller endda i sauna. Hvis man tager efter internettets kloge ord, så skulle det hjælpe på dit følelsesliv, velvære og humør. Jeg tror på, at aromaterapi giver dig det, du søger. For mig er det en indre ro, jeg søger. Det betyder blandt andet, at jeg lærer roen at kende, så jeg altid kan vende tilbage til den, når jeg får brug for det i svære situationer.

Jeg benytter min aromalampe, hvor jeg hælder lidt vand i skålen sammen med et par dråber af den olie, jeg ønsker. Når jeg så tænder lyset under den, spreder der sig meget hurtigt en skøn duft i mit hjem. Jeg tænder gerne op, når jeg laver yoga eller bare har en rolig aften på sofaen. Find det tidspunkt, hvor det gavner dig. Måske er det om morgenen, for at få energi til dagen?

Afslapning vs. Indre ro

Jeg synes, der er en kæmpe forskel.. Jeg forklarede lidt ovenfor, hvad indre ro er for mig. Det er noget, der er mere konstant, som bor inden i dig. Det bliver en del af dig, din attitude til verden og tilgang til tingene. Afslapning er “bare”, når du giver din krop en pause og smider den på sofaen. Hvilket også er vigtigt! Så for mig er aromaterapi meget mere end afslapning, fordi jeg oftest bruger det i sammenhæng med yoga, hvor det hele handler om at lytte til sig selv.

Hvilke olier?

Der er simpelthen så mange æteriske olier, at det kan være helt overvældende. Når jeg læser om dem, så skal de virke mod det ene, det andet og det tredje. Det kan være noget af en jungle. Du kan altid vælge at tage ud fra de informationer, hvis du søger et specifikt resultat, men jeg har et andet forslag… Personligt er jeg meget sensitiv overfor dufte, så det kan nemt overvælde mine sanser og blive for meget for mig. Så når jeg skal finde en olie at bruge, så dufter jeg til dem og mærker efter, hvordan min krop reagerer. I Helsebutikker er der oftest en tester, så du kan åbne den og tage et lille snif. Jeg kan tydeligt mærke, at pebermynte er min duft! Den giver mig lyst til at trække vejret dybt og bringer energi og ro på samme tid.

Har du selv prøvet aromaterapi på den ene eller anden måde? Eller kunne du måske have lyst til at prøve det? 😀

Husk at der altid sker en masse på Instagram..

Vi ses snart igen 💜

Share This:

2 thoughts on “Aromaterapi for begyndere

  1. Hej Mia 🙂
    Virkelig skønt indlæg! Jeg har lige to små spørsmål:
    1. Er det specielle olier som er rettet mod aromaterapi eller kan man også anvende fx marulaolie som du tidligere har skrevet om i forhold til vipperne?
    2: Duftene der spredes i hjemmet, som du har beskrevet, hvor længe hænger duften ved?
    Det var det hele, hehe, god aften til dig! <3

    • Mange tak! 🙂
      Jeg ville holde mig til rene æteriske olier, som fås i de her små flasker. De kan købes i Helsebutikker og selvfølgelig på nettet.
      Mht duften, så er det lidt forskelligt hvor længe den bliver hængende. Men lige så snart jeg slukker lyset og den lille skål er vasket, så forsvinder duften inden for meget kort tid.
      Men når jeg går forbi min lille skål med olierne, så kan jeg faktisk dufte dem 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CommentLuv badge